V průběhu semestru každý student realizuje pohybové hry jak v atletické části, tak i v části sportovních her (jeden ze zápočtových požadavků). Studenti si v průběhu semestru osvojí a zdokonalí se v profesních dovednostech - při výběru, organizaci, raelizaci a hodnocení pohybových her.

Následující text je zaměřen na získání teoretických základů před vlastní realizací pohybových her.

 

Výběr pohybové hry

Od výběru hry v literatuře k její realizace

  • vyhledání pohybové hry v literatuře
  • modifikace pro konkrétní podmínky (věk, prostředí, materiální vybavení, počasí atd.)
  • úprava pravidel
  • virtuální průběh hry“ – v mysli organizátora se odehrává průběh hry, ve které zjišťuje případné nedostatky, problémová místa a místa, jež je třeba upravit
  • úprava původního návrhu pravidel a průběhu hry
  • organizace a realizace vlastní pohybové hry

 

 

Řízení a organizace pohybové hry

Organizace pohybové hry probíhá v následujících fázích

1. Zajištění bezpečného prostředí

2. Uvedení pohybové hry a motivace

3. Realizace a průběh hry

4. Zhodnocení pohybové hry

 

1. Zajištění bezpečného prostředí

Před vlastní realizací pohybové hry je potřeba zajistit bezpečný prostor, zvláště v přírodním prostředí.

 

2. Uvedení pohybové hry a motivace

  • název hry
  • vysvětlení pravidel, vysvětlení rolí
  • způsob zahájení
  • způsob ukončení (podmínky případného vítězství)
  • zajištění vyrovnanosti družstev
  • zpětné informace od hráčů, zda všemu rozumí (klademe konkrétní otázky na klíčová místa pohybové hry)

 

3. Průběh hry

  • sledování dodržování pravidel
  • při nejasnostech zastavení hry a vysvětlení
  • napomínání (trestat v roli rozhodčího) při nedodržování pravidel
  • ukončení hry podle pravidel

 

4. Zhodnocení pohybové hry

  • zhodnocení výkonů, vyhlášení vítěze
  • krátká diskuse nad taktikou vítězů (zdokonalování hráčů)
  • povzbuzení, pokárání (např. k nesportovnímu chování), pochvala (pokud je co chválit)
  • případná motivace pro příští činnost, hru atd.
  • úklid herního prostorunáčiní, nářadí, např. fáborků v přírodě apod.